2009年3月1日星期日

To Jamie 致几米

“Nice to meet you. Jack.”
“Really?”
“Of course, I mean it. Come on, give me a hug.”
“Wish you good luck. Bye then.”
在经历的三个周的欢笑,误解,尴尬,释怀之后,我和Jamie以这种最普通的方式告别了。明天清早她就飞往北京了,做助教头一天我告诉乐飞我怎么着也得让她走的时候掉几滴眼泪啊,没想到输掉的是我。

“You know what? When I first met you outside the classroom, it just comes two words in my mind.”
“I don’t know. What?”
“Ohhhh, myyyy.”
“Shut up~~~Quit yankeeing me.”
“Oh, please, I am not done yet~ I dreamed to have a girlfriend who can play basketball with me. I don’t have to call my friends then. Huh, big girl, how tall are you?”
“Six feet.”
“Exactly? The same as Allen, cool huh?”
“You like Iverson? I like Jordan.”
“I’m a sports fan, remember? I used to be an athlete.”
“OK, OK, and you are music fan! Can you play any instrument?”
“I used to play the drums in an orchestra.”
“Drums?!! Oh come on, I don’t like you anymore~! It’s so unfair!!”
“Hey, if it can make you feel any better, I’m also a Jamie fan.”
“Ha, really?”
第一个周的周二晚上我们在一起看电影的时候就这么有一句没一句的聊着。放映结束后,我要求,
“Can I walk you to the hotel? Anyhow Levi invited me to watch the football match tonight.”
“Whatever.”
走出电梯的门,眼看她就该回房间了,眼下四处无人。
“OK, Miss Psychology(我知道她是学心理学的), what am I thinking?”
“……I can’t tell.”
“I think, you are the most beautiful white girl I’ve ever seen in real life. And when I say it, I mean it.”
我说出这句话的时候明显可以感觉到她的欣喜,但同时也能感觉到她的惊惶失措。我向来以为老美对于类似的夸奖一定是以感谢作为回答的。事后证明这只是我一厢情愿的理解。
“You make me feel uncomfortable……”
“No, please not. I’m telling you. It’s true. I mean, in real life, not in TV or movie. And…and, I mean among white girls, you know, since different races of people cannot appreciate the beauty of each other. And… and anyway I can’t see white girls very often… ”
我都做出这种解释了就足以证明当时俩人面面相觑的窘迫。

“Hey Jack! The match is about to start! Come on!”
这场一点都不浪漫的对话就以这种方式结束了。在宾馆走廊的另外一头,Levi喊我去他的房间看中国对乌兹别克斯坦队在亚洲杯上的最后一场小组赛,我逃也似的跑去了。我其实是很腼腆的人,跟身边的女孩儿开玩笑,打情骂俏,没问题。来真的,freak me out. 那场比赛中国队以零比三惨败,同一晚输的一塌糊涂的还有我。

之后的几天里她就开始有意识的躲着我了。之后一天下午打完球之后跟所有人都握手了,除了我。我仿佛就回到了初中时候那个青涩的年代,心里盘算着对方的阴谋诡计。跟我玩儿hard to catch? 还是真的不好意思?我多年来总是认为中西文化差异很大,如果我在大街上向一位不曾相识的女士搭讪并夸奖她,”You are so beautiful.” 对方的回答是,”Thank you.” 同样的情况在中国,她会说,”Fuck you.” 但同样的人类,情感上的差距真的有这么大吗?

“You made me very nervous that night. I thought you want me to be your girlfriend.” 事后她不无尴尬的笑着说。
“Maybe I was too serious. You see, that’s the problem. Maybe I should make it sounds casual. Or I could say, although you are so beautiful, I am just telling an objective fact, and I don’t ask for more. But it sounds so stupid right?”我终于用这种开玩笑的口吻把她逗乐了。

其实人类的情感完全是相通的,并无本质上的差异。现在我很后悔早早的就把自己的感情表露出来,搞的自己十分被动。正如她所说,我当时太serious了。从语用学的角度上讲,炎炎夏日我到了你家玩儿,进门就摆出一副生不如死的表情喊热,那其实是在要水喝。也就是说语言从使用的角度研究,是跟当时的情景跟说话者的表情等等很多因素有关系。可我也总不能像我跟她开的玩笑里那么说吧?“虽然你很漂亮,但是我只是在陈述一个客观事实。从主观上,我一点想法都没有。”听起来多傻啊,还破坏气氛呢。

她的生日是在第三个周的周三,临近离开烟台的日子。可我参加的奥运之星英语大赛的决赛正好是同一天,我只好踏上去济南的火车。第一晚的dance night后我们在BBQ闲聊的时候我就知道了她的生日是八月一日。从那开始我就开始盘算着送什么好,因为这个生日对美国人很重要。
“Are you younger than me? or older?
“In which year were you born?”
“1984, you?”
“Then you are older. I’m two years younger than you.”
“Really? You are younger than you look like. Oh wait! This birthday is very important to you! You’ll be an adult legally then! Haha, kid, what do you want?”
我其实没想到她会比我小。她看起来很成熟了,拥有一副宽阔漂亮的骨架和一双棕色的明亮的眼睛。

我回到烟台的时候已经是八月二号的早上了,在火车上我终于想好了要送她的21岁生日礼物。要有意义,而且不会损耗,有中国特色,看到了就可以想到我的那种……对我这种传统思想的人来说,书永远不能说是cliché的礼物,因为我本身是个爱书的人。我的第六感告诉我她一定喜欢我挑的这套精装本的《中国国家地理杂志》。我自己有一套,虽然是中文的,但是每页都配有好多精选的大副照片,遍及中国壮丽山河。

“席殊书屋一定还有卖,我那套就是在那里买的。”暗自打定了主意,七点半的时候我就来到书店门口。可不知道是那天店员有什么事还是别的原因。八点时并没有人来开门。我好象从没这么焦急和慌张,看一眼手机,才过五分钟。再看一眼,才过三分钟……我又开始神经质的胡思乱想了。
“不会今天休息吧,都八点半了,我问过旁边店里了他们说书店通常八点半一定开了。”
“千万别十点多开门啊,我好不容易想起时差的藉口啊,但是过了中午连美国也是八月二号了。”
“我上次买的时候只有两套,即便他们来开门不会卖光了吧?那要不要直接打车到新华书店买啊。”

到九点开门之前的这一个半小时里我就是这么折磨自己的……
“你们都不做生意了吗!”
“天哪我在外面等了一个半小时了都!全烟台的书店都开门了就你们家没人管!”
我莫名其妙的大发脾气使店员看起来很困惑。我草草拿了书又到礼品店选纸,包好,写上祝福,当到达篮球场的时候,谢天谢地,还不到十点。

在球场边休息的空挡,她坐在路牙子上喝水的工夫,我若无其事的走过去。
“You are such a liar Jamie. You are not a good basketball player.”
“Why is that?”
“You are an excellent basketball player.”
“Haha, thank you.”
“So…how was the birthday party?”
“Oh, it was great, you should have been there.”
“I think so, I wish I could sing the birthday song to you. You are a big girl now. I cannot call you kid any more I think. Haha. Eh… You know, it’s still the night of August 1st according to the Mississippi time. Techniquely, it is still your birthday now. So , happy birthday to you.”
“Oh, yes you are right, thank you.”
在经过冗长的铺垫之后,
“Do you have any reason to reject a birthday gift?”
“I won’t!!”
“OK then…Take a look at this. Don’t be nervous, it’s not a diamond.”
她晃了几晃,没有猜出什么。但是就是她拆开看见礼物的那个表情也够我幸福好一阵子了,她真的很喜欢我的礼物。甚至主动给了我一个拥抱。我轻描淡写的说,
”It’s not new, I just picked them up from my bookshelf. I thought you would like it.”
“I do!! Now it’s all your fault. I have to go to all these places where those pictures were taken. Coz they are amazing, and you should be responsible for that! Look, where is this?”
“It’s the Hukou fall along the Yellow River.”
“Woah, beautiful as the Niagra Falls!!”

Thank God Almighty, 这次我表现的很自然。

送别的时候,我没有粘在她身边讲太多,我早就跟她说过。
“I am so clear in mind that nothing is gonna be changed.”
这时候讲太多煽情的话又有什么意义呢?只要你还会记起我,我就心满意足了。如果我们还有机会相见,我还会一如既往的给你讲笑话,陪你喝果汁,一起打棒球。如果没有,那也没关系,生活还是要继续的。

“Life will still move on. Good luck.”

没有评论:

发表评论